Institut for Folkesundhed

Aarhus Universitets segl

Sundhedskompetence hele livet

Formål

Sundhedskompetence påvirker vores adfærd, sundhed og livskvalitet gennem hele livet.

Dette spor undersøger, hvordan personlige forhold og forhold i vores netværk og omgivelser har betydning for udvikling og anvendelse af sundhedskompetence i alle livet faser.

I dette forskningsområde arbejder vi bl.a. med nye familier, børn og unge, hverdagsliv og civilsamfund. Målet er at øge den enkeltes mulighed for at trives og træffe kompetente beslutninger om sundhed.

Projekter

The Health Literacy in Pregnancy, Postpartum and early Parenthood project (HeLP3)

Formål
HeLP3 har til formål at øge organisatorisk sundhedskompetence i danske graviditet – og efterfødselsforløb.

Beskrivelse

HeLP3 bygger på resultaterne af et ph.d.-projekt (HeLP) (link), der undersøgte gravides sundhedskompetence i Danmark.

Ph.d.-projektet pegede på fem potentielle arbejdspakker udviklet på samskabende workshops med sundhedsprofessionelle og ledere, der har sit virke i graviditet – og efterfødselsforløb i Randers, på tværs af hospital og kommune:

  • Pakke 1: Måleredskab til monitorering og vurdering af organisatorisk sundhedskompetence i graviditet – og efterfødselsforløb
  • Pakke 2: Dialogredskab til afdækning af kvindens sundhedskompetence
  • Pakke 3: Vejviser til forløb
  • Pakke 4: Dialogredskab til håndtering af modstand mod generelle anbefalinger
  • Pakke 5: Navigationsvideoer på forskellige sprog

HeLP3 løber over en toårig periode med start september 2025.

Samarbejdspartnere

  • Randers Regionshospital
  • Randers Kommune

Læs mere:

https://www.mdpi.com/1660-4601/19/8/4449

Sunde liv og lokalt samarbejde (LIVE) - samskabelse om etniske minoriteters sundhedskompetence

Formål
Formålet med LIVE var at kortlægge faktorer af betydning for etniske minoriteters adgang til sundhedstilbud og på den baggrund samskabe og afprøve kvalitetsforbedrende tiltag. 

Beskrivelse
Lighed i sundhed handler bl.a. om at alle borgere har mulighed for at finde, forstå, tilgå og fastholdes i sundhedstilbud i lokalsamfundet.

I LIVE (2021) anvendte vi en systembaseret tilgang (STICKE) og gruppebaseret modellering til at forbedre den lokale community health literacy med særligt fokus på etniske minoriteters adgang til sundhedstilbud. Projektet udførtes i samarbejde med Folkesundhed Aarhus, Afdeling Vest, Aarhus Kommune og inddrog en lang række lokale aktører i området med postnummer 8220.

Samarbejdspartnere
Folkesundhed Aarhus, Afdeling Vest, Aarhus Kommune

Læs mere:

LIVE - Sunde Liv og lokalt samarbejde Evalueringsrapport

TrivselsLab

Formål
TrivselsLab har til formål at styrke børn og unges sundhed og trivsel (12–25 år) gennem en datadrevet og systemisk tilgang.  

Beskrivelse
Mistrivsel blandt børn og unge er et stigende og komplekst samfundsproblem præget af stor social ulighed.

TrivselsLab er et fireårigt partnerskab (2024-2028) mellem Aarhus Universitet og projektets samarbejdspartnere, som fokuserer på at skabe ny viden om, hvad der virker – og ikke virker – i arbejdet med trivselsudfordringer, og at dele denne viden med andre aktører på området. Projektet fokuserer på to områder: Dataanvendelse og indsatser.

TrivselsLab arbejder ud fra fem hjørnesten:

  • Et systemorienteret perspektiv
  • En datadrevet tilgang
  • Samskabelse
  • Stærke partnerskaber
  • Strategisk kommunikation

Projektet indsamler og analyserer data om børns trivsel, og disse data danner grundlag for samskabende udvikling af konkrete indsatser. Projektet inddrager bredt – fra unge til fagfolk og ledere – og vil udvikler løsninger, der er lokalt forankrede og realistiske at implementere.

Samarbejdspartnere

  • Center for Sundt Liv og Trivsel
  • Copenhagen Complexity Center – Københavns Universitet (Folkesundhed)
  • Faaborg Midtfyn Kommune.

Læs mere:

https://sundtlivogtrivsel.dk/da/indsatsomraade/trivselslab-et-partnerskab-mellem-faaborg-midtfyn-kommune-og-center-sundt-liv-og

Kollektiv sundhedskompetence (distributed health literacy)

Formål
Formålet med dette projekt er med udgangspunkt i svangreomsor-gen dels at undersøge definitioner og konceptionelle modeller for kollektiv sundhedskompetence og beskrive begrebets udfoldelse i praksis, og dels at udvikle et redskab til afdækning af kollektiv sund-hedskompetence.

Beskrivelse
Projektet er opdelt i to faser:

  • Fase 1: Udførelse af et internationalt systematisk review af kollektiv sundhedskompetence, samt anvendelse af begrebet i analyse af patientuddannelse for grupper med etnisk minoritetsbaggrund. Denne fase er gennemført.
  • Fase 2: Begrebsanalyse, explorativ analyse og praksisbeskrivelse samt udvikling af redskab. Fasen er under planlægning og ventes opstartet ultimo 2025.

Samarbejdspartnere

Sydney Health Literacy lab https://www.sydneyhealthliteracylab.org.au/ 

Læs mere:

Muscat DM, Gessler D, Ayre J, Norgaard O, Heuck IR, Haar S, Maindal HT. Seeking a deeper understanding of ‘distributed health literacy’: A systematic review. Health Expectations. 2022;25(3):856-68.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/hex.13450

Andersen AMJJervelund SS, Maindal HT, Hempler NF

Acquisition, application, and distribution of health literacy from culturally sensitive type 2 diabetes education among Arabic-Speaking migrants in Denmark: A longitudinal qualitative analysis, Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2023; 38  (2):523-535

Ikke tilgængelig open access

Afsluttede projekter

The Health Literacy in Pregnancy (HeLP) research study

Formål
Formålet med HeLP var at afdække gravide kvinders sundhedskompetence samt organisatorisk sundhedskompetence i dansk svangreomsorg.

Beskrivelse
HeLP var et Ph.d.-projekt som forløb fra 2021-2025. Projektet resulterede i 6 videnskabelige publikationer (to under udgivelse), herunder en protokol, et systematisk review, to kvalitative interviewstudier og to kohortestudier.

Resultaterne fra HeLP viste bl.a., at gravide kvinder har meget divergerende styrker og udfordringer relateret til sundhedskompetence og digital sundhedskompetence, hvilket hænger tæt sammen med demografiske, socioøkonomiske og helbredsmæssige faktorer.

Det blev også vist, at sundhedsprofessionelle i den danske svangreomsorg oplever signifikante barrierer relateret til sundhedskompetence i systemet. Disse identificerede svagheder i den organisatoriske sundhedskompetence har efterfølgende dannet grundlag for projektet HeLP3.

Samarbejdspartnere

  • Kvindesygdomme og Fødsler, Aarhus Universitetshospital
  • Kvindesygdomme og fødsler, Regionshospitalet i Viborg

Læs mere